17 januari 2017

Duurzaam ondernemen

Maatschappelijke betrokkenheid zit ons in de genen. Daarom ondernemen wij duurzaam. Sinds 2013 zijn wij houder van het certificaat MVO-prestatieladder.

Duurzaam ondernemen betekent voor Hendriks Coppelmans: zorgvuldig en integer omgaan met de woon- en leefomgeving waarin we dagelijks actief zijn. Wij willen vormgeven aan het recht op goed wonen, positief bijdragen aan een leefbare samenleving, rekening houdend met de wensen en behoeftes van de huidige generatie èn die na ons komen. Alleen zo wordt wonen geweldig.

logo-MVO-prestatieladder-zw_met-tekst1Deze oprechte overtuiging zit al ruim 90 jaar in onze genen en is sinds 1992 verankerd in onze missie en visie. Duurzaam ondernemen maakt integraal deel uit van onze bedrijfsvoering en kernactiviteiten. Via de beleidsvlakken people, planet, profit en promotion brengen we deze verantwoordelijkheid in praktijk. Bij het vormgeven van ons duurzame beleid gebruiken wij de internationale norm voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (ISO26000) als leidraad.

Een greep uit onze duurzaamheidsactiviteiten vindt u hieronder of bekijk deze videopresentatie.

People: aandacht voor maatschappij en medewerkers

oogvooroost

  • Eigen goede doelenfonds Cohesie (opgericht 2002)
  • Sponsoring in sectoren sport, cultuur, wonen en welzijn
  • Social Return (aspirant-status PSO)
  • Bestuursfuncties en actieve deelname aan maatschappelijke initiatieven
  • Personeelsbeleid gericht op ‘ondernemerschap’
  • Goed werkgeverschap en lange dienstverbanden
  • Investering in opleiding (2e bij verkiezing Beste leerbedrijf in 2009)

Planet: zorg voor ons milieu

Promotional-FSClogo-groen

  • Eigen ontwikkelprojecten 100% gebruik FSC-hout
  • Groene woningconcepten: energieneutraal wonen®/nul-op-de-meter, energetisch renoveren® en NOM-renovatie
  • Eerste in Brabant met Zonnewoningen® (2003)
  • Eerste in Nederland met renovatiekeurmerk ‘Klimaatwoning’ (2006)
  • Deelnemer regionaal convenant dubo Noordoost Brabant
    (Winnaar Nederlandse Duurzaam Bouwen Award 2014)
  • Interne werkgroep HCGroen die werkt aan groenprogramma’s: o.a. afvalscheiding en -reductie, energiebesparing, inzet warmtecamera, monitoring via CO2 footprint, bewustwording, kennis
  • Toepassing warmte-koudeopslag (sinds 2001)
  • Energiezuinige keuzemodules als onderdeel van Wonen naar Wens®

graydon

Profit: stabiliteit en meerwaarde

  • Lange termijn visie (vastgelegd in Strategische Onderneming Planning)
  • Financieel beleid gericht op continuïteit en stabiliteit.
  • Sterke en onafhankelijke kapitaalpositie (AA-rating Graydon)
  • Meerwaarde door projectoverstijgende ketensamenwerking
  • Duurzame tevredenheid woonconsument door Wonen naar Wens®

Promotion: betrekken en uitdragen

promotion

  • Actieve promotie energiezuinige maatregelen en woningen.
  • Betrekken partners bij ideevorming en uitvoering groenbeleid
  • Consumenten informeren over duurzaam woninggebruik.
  • Bij woningoplevering ‘eco box’ cadeau (met oa spaarlampen en douchecoach)
  • Actieve participatie relaties en medewerkers bij donaties fonds Cohesie