20 mei 2016
Bewonersavonden Gemert: hoe gebruik je een NOM-woning?
In Gemert hebben wij voor Goed Wonen in april twee nul-op-de-meterprojecten opgeleverd. Op twee inbreidingslocaties aan Elzenhof en Prinses Irenestraat bouwden we in totaal 30 woningen. De huurders zijn inmiddels in hun nieuwe huis getrokken. Maar hoe moet je nou eigenlijk omgaan met zo’n nul-op-de-meterwoning? Hoe zorg je voor een lekker binnenklimaat en houd je de energiemeter daadwerkelijk op nul? Om hier uitleg over te geven hield Goed Wonen in samenwerking met Hendriks Coppelmans, installateur GPR en warmtepompleverancier Nathan op woensdag 18 mei voor beide projecten bewonersavonden.
Onbedoeld hoger energieverbruik voorkomen
Goede informatievoorziening is cruciaal blijkt uit eerdere nul-op-de-meterprojecten. Het draagt sterk bij aan de tevredenheid van bewoners. Bewoners die de informatie niet goed begrijpen gaan mogelijk dingen doen die niet de bedoeling zijn en zorgen zo onbedoeld voor een slechter binnenklimaat of een hoger energieverbruik. Niet iedereen gaat immers even gemakkelijk om met technische apparaten. “Natuurlijk is er de uitleg door de uitvoerder bij de oplevering”, licht projectleider Walter Schuurman toe. “Maar op dat moment komt er zoveel op de kersverse bewoners af dat ze lang niet alles goed onthouden. Daarom kozen we nu ruim een maand na oplevering een tweede informatiemoment. Bewoners zijn uit de verhuisstress en komen rustiger en met de eerste ervaringen naar zo’n avond. Ze staan dan meer open voor dit soort informatie. Dat werkt heel goed.”
Werking thermostaat
Tijdens de avond werd onder andere uitleg gegeven over de bediening van de kamerthermostaat en de naregelthermostaat in de slaapkamer(s). “Daarvoor is het ook belangrijk om globaal te snappen hoe het verwarmings- (en koelings)systeem in zo’n NOM-woning werkt”, stelt Walter. “Hoe wekken we de energie op? Welke apparaten doen dat? En hoe kan ik het sturen?” Bij beide projecten in Gemert levert een aardwarmtepomp warmte en koude uit de bodem en geeft deze via de vloerverwarming af aan de ruimtes. Met de kamerthermostaat regel je als bewoner de temperatuur in huis en met de naregelthermostaat kun je de temperatuur in de slaapkamer(s) drie graden afwijkend lager of hoger zetten. Walter: “Dat hebben we uitgelegd in eenvoudige taal, zonder diep in te gaan op de achterliggende techniek. Daarna begrijpen mensen bijvoorbeeld ook waarom snelle temperatuuraanpassingen (‘even de thermostaat hoger zetten’) met een aardwarmtepomp niet kan. Mensen moeten hun gewoontes hierin dus veranderen. Met do’s en don’ts hebben we daarvoor tips gegeven.”
Monitoring
Ook de werking van het electrasysteem werd uitgelegd. In de meterkast kunnen bewoners zien hoeveel energie hun zonnepanelen opwekken. Het totale energieverbruik wordt door Goed Wonen en Hendriks Coppelmans goed gemonitord. Walter: “Nul-op-de-meter heeft niet alleen te maken met een uitgebalanceerde keus in installaties en isolatie maar ook met gedrag van bewoners. Goede informatie speelt daarin een hele belangrijke rol. Wij zien daarin ook een taak voor ons weggelegd. We zijn niet van de afdeling ‘opgeleverd en wegwezen’. Wij zullen Goed Wonen en de bewoners hierin blijven begeleiden en coachen. Bewoners mogen onze installateur bijvoorbeeld rechtstreeks bellen bij problemen of vragen. Wat betreft verbruik willen we niet een jaar wachten en dan mogelijk tot de conclusie komen dat de cijfers hoger zijn dan gedacht. We willen er kort op zitten en indien nodig snel bijsturen. Zo zorgen we er met z’n allen voor dat er ook echt nul op de meter staat.”
Meer weten?
Meer weten over onze nul-op-de-meterexpertise of mogelijkheden bespreken? Neem dan gerust contact op met Rene Beks, directeur Hendriks Coppelmans Ontwikkeling: rene.beks@hendrikscoppelmans.nl / (0413) 26 48 33.
Onze referentieprojecten nul-op-de-meter vindt u hier.
NOM-woningen Elzenhof
NOM-woningen Elzenhof
Prinses Irenestraat