Bewonerscommunicatie

De wijk vernieuwen anno nu, doe je samen met bewoners. Door hen goed te informeren en te betrekken creëer je begrip en een breed draagvlak. In de voorbereiding en uitvoering van grootonderhoudsprojecten geeft Hendriks Coppelmans dan ook veel aandacht aan bewonersparticipatie en -communicatie. Samen met de corporatie en een bewonersvertegenwoordiging maken we vooraf een communicatieplan. Ook de omwonenden vergeten we daarin niet. Wij staan voor heldere communicatie. Dat betekent: begrijpelijke taal, de juiste informatie op het juiste moment en bereikbaar zijn voor vragen. De BuurtInfomarkt, Buurtkrant en visuele dagplanning zijn enkele van onze communicatiemiddelen. Zo zorgen we voor een realistisch verwachtingspatroon en tevreden bewoners.

Bewonersbegeleiding

Het uitvoeringsteam van Hendriks Coppelmans heeft een uitstekende ”sociale antenne”. Dat is belangrijk want groot onderhoud is voor bewoners erg spannend en vaak heel ingrijpend. Soms is er wat extra aandacht nodig, bijvoorbeeld bij weerstand vanuit de wijk, een taalbarrière, sociaal-maatschappelijke problemen of omdat er veel ouderen of hulpbehoevenden wonen. In die situaties zetten wij onze bewonersbegeleidster Ageet Reith in, een intermediair tussen bouwtechnisch team, corporatie en bewoners. Met heldere informatie, een luisterend oor en persoonlijke aandacht kan zij veel zorgen wegnemen. Dat brengt rust, ontlast de corporatie en levert een hogere bewonerstevredenheid op.

BuurtkamerBuurtkamer-collage1

De Buurtkamer speelt een centrale rol in de communicatie met bewoners. In deze gezellige woonkamer kunnen bewoners op adem komen, klusadvies inwinnen, gereedschap lenen, hulpdiensten uitruilen etc. De Buurtkamer kan daarnaast ook een rol vervullen bij huurderskeuzes (‘showroom’ en keuzegesprekken) en dienst doen als locatie voor een wijkspreekuur en als sanitaire noodvoorziening. Andere participatievormen die ingezet kunnen worden zijn: een klankbordgroep, kluslessen, een buurthulpgroep, openbaargroenproject, een energieconsulent en een energiebesparingsmeter met wijkbeloning. Door bewoners te betrekken en te verbinden verloopt het groot onderhoud soepeler en blijft er ook ná de oplevering meer sociale samenhang in de wijk achter.

Publicaties

Meer informatie?

Meer weten over onze visie op bewonerscommunicatie bij groot onderhoud? Neem dan contact op met Cas Stuut via tel: (0413) 26 48 33 of e-mail: cas.stuut@hendrikscoppelmans.nl.

Bezig met plannen voor renovatie en/of sloop-nieuwbouw? Neem dan ook eens een kijkje bij ons concept BuurtBouwen®, onze aanpak bij herstructurering en revitalisering van oudere buurten. Een flexibel dienstenaanbod dat bewoners keuzevrijheid geeft, corporaties ontzorgt en waarin we risico’s samen delen.

Inloopmiddag2_website_bewonerscommunicatie

Inloopmiddag_websitebewonerscommunicatie