2 februari 2017

Vitamine A(andacht) voor bewoners: van huisbezoek tot kluskaart

Terug

Voor BrabantWonen verzorgt Hendriks Coppelmans de buiten- en binnenrenovatie van veertig portiekwoningen aan de Copernicuslaan in ‘s-Hertogenbosch. Inclusief energetische aanpassingen. Bij de emvi-aanbesteding was de opdrachtgever vooral onder de indruk van ons sociale hart en de manier waarop wij omgaan met bewoners. Persoonlijk contact, oprechte aandacht en de inzet van de juiste middelen zorgen voor tevreden bewoners en een prettige sfeer.

Doelgerichte bewonerscommunicatie loopt als een rode draad door vrijwel elk projectplan bij Hendriks Coppelmans. “Oog voor mensen, persoonlijk contact en vooral heel goed uitleggen wat ze van ons mogen verwachten: die aspecten zitten diepgeworteld in het DNA van onze organisatie”, vertelt communicatiemanager Loes Boley. “Vitamine A(andacht) noemen wij dat. BrabantWonen heeft onze aanpak omarmd. We hebben het communicatietraject in teamverband opgepakt en taken goed verdeeld. Wij kunnen heel veel verzorgen, maar je moet wel opletten dat de corporatie niet buiten beeld raakt. Wij zijn er tijdelijk; met de corporatie heeft de huurder een blijvende band. Positief daarom dat bij dit project een wijkbeheerder én projectopzichter actief zijn.”

Persoonlijke aandacht

Bewoners willen vooral duidelijkheid: wat gaat er gebeuren en wat betekent dat voor mij en mijn portemonnee? Loes Boley: “Wij leggen dit helder uit en sluiten aan bij wat bewoners belangrijk vinden. Zeker bij ingrijpende grootonderhoudsprojecten waar ook nog eens sprake is van energetische verbetering, gekoppeld aan een huurverhoging. Heldere informatie helpt ook om bewoners enthousiast te krijgen voor de energetische maatregelen, zodat we 70% deelname halen. De planning hiervoor bij het project in Den Bosch was zeer ambitieus, en dan is persoonlijke aandacht vanaf dag één cruciaal. We gaan bij de huurders langs, luisteren naar hun vragen en leggen duidelijk uit dat ze erop vooruitgaan. Qua wooncomfort, maar ook financieel omdat de energielasten dalen. En met resultaat, want door een extra inspanning van alle partijen is de drempel gehaald. Ons doel blijft altijd 100% vrijwillige deelname. Bij weerstand gaan we daarom nog eens bij de mensen langs om te kijken waar de schoen wringt.”

Cartoons en huisbezoeken

Een realistisch verwachtingspatroon en tevreden bewoners. Daar draait het om bij bewonerscommunicatie. “Daarbij horen een doordachte communicatiestrategie en de juiste middelen”, aldus Loes Boley. “Zo wonen in deze Bossche portiekflat veel mensen die Nederlands lastig vinden. Daarom hebben we niet gekozen voor een bewonersapp, maar communiceren wij hier persoonlijk en via informatieve cartoons, bijvoorbeeld in de modelwoning. Ook de rol van onze bewonersbegeleidster  past in dat beeld. Zij bezoekt alle bewoners om te inventariseren wat er achter de voordeur speelt. Een heel andere insteek dan het huisbezoek van onze uitvoerder.”

Rust opzoeken in de Buurtkamer

Aan hinder ontkom je niet bij een grootonderhoudsproject. “Daarom zorgen wij ervoor dat de bewoners ook tijdens de werkzaamheden in de portiekflat comfortabel kunnen wonen”, zegt Loes Boley. “Hiervoor richten we tijdelijke voorzieningen in. Zoals een gezellig ingerichte Buurtkamer, waar mensen even de drukte kunnen ontvluchten om rustig een krantje te lezen, tv te kijken of samen met andere buurtbewoners een kop koffie te drinken. Natuurlijk is er ook wifi. Inzet van onze Badmobiel was hier niet nodig, maar deze badkamer op wielen biedt uitkomst als er geen douchewoning beschikbaar is. Als extraatje bieden we de huurders samen met BrabantWonen een kluskaart aan. De strookjes kunnen ze bij ons verzilveren voor klusjes. Van het ophangen van een lamp tot het uitruimen van de keuken. Misschien heel simpel, maar o zo belangrijk voor een goede verstandhouding.”

Bewonerscommunicatie

Cartoons helpen om de boodschap eenvoudig en begrijpelijk over te brengen. Bewonerscommunicatie.

Bewonerscommunicatie

Persoonlijk contact tijdens de Buurtinloopmiddag in de modelwoning in 's-Hertogenbosch

Bewonerscommunicatie

Cartoons helpen om de boodschap eenvoudig en begrijpelijk over te brengen

Hendriks Coppelmans is onderdeel van Hendriks Bouw en Ontwikkeling