3 november 2014

Hogere tevredenheid door inzet bewonersbegeleidster bij groot onderhoud

Een grootonderhoudsproject is voor bewoners best spannend. Ageet Reith, bewonersbegeleidster bij Hendriks Coppelmans, kent de signalen. “Mensen worden onrustig en onzeker. Dat is een natuurlijke reactie bij verandering. Met heldere informatie, een luisterend oor en persoonlijke aandacht kun je veel zorgen wegnemen”, weet Ageet. Het leidt tot een hogere bewonerstevredenheid en ontlast de corporatie. Het project verloopt soepeler en dat is prettiger voor iedereen.

Intermediair

Een uitvoeringsteam met een ’sociale antenne’ vormt bij Hendriks Coppelmans de basis voor elk onderhoudsproject. Toch kan er soms iets extra’s nodig zijn om leefbare en werkbare omstandigheden te creëren. Bijvoorbeeld vanwege weerstand vanuit de wijk, een taalbarrière, sociaal-maatschappelijke problemen of omdat er veel ouderen of hulpbehoevenden wonen. “Dan is het prettig als er iemand is, die vanuit een neutrale rol aandacht heeft voor bewoners”, schetst Ageet. “Ik ben een intermediair tussen het bouwtechnisch team, de corporatie en de bewoners. Het feit dat je er bent, brengt vaak al rust.”

Positieve modus

Als bewonersbegeleidster maakt Ageet onder andere een sociale analyse van de wijk. Ze is betrokken bij het plan van aanpak, is aanwezig bij bewonersavonden en verzorgt sociale opnames via een-op-eengesprekken aan de keukentafel. “Ik luister, ga de verbinding met mensen aan en kijk waar knelpunten zitten of kunnen ontstaan. Voorkomen is altijd beter dan genezen. Als er toch moeilijkheden ontstaan, probeer ik de oorzaak van het probleem te achterhalen en mensen weer in een positieve modus te krijgen.”

Duidelijk zijn

Ageet is gepokt en gemazeld in de wijk –op zowel sociaal-maatschappelijk als medisch vlak– en is erkend conflictbemiddelaar. “De sociale controle is vaak groot, mensen weten veel van elkaar en onthouden alles. Ik ken de dynamiek van een groep. Belangrijk is om daar zorgvuldig en integer mee om te gaan. Dezelfde taal spreken, rekening houden met gewoontes en gebruiken en zorgen dat je elkaar begrijpt. Privacy vind ik daarbij een groot goed. Soms kan de spanning hoog oplopen. Mensen op een correcte manier tegemoet treden en tegelijkertijd grenzen stellen en duidelijk zijn is dan van belang. We hebben tenslotte een onderhoudsklus te doen!”

Meer weten over onze aanpak bij grootonderhoudsprojecten? Neem dan contact op met Cas Stuut (directeur) via tel. (0413) 26 48 33 of cas.stuut@hendrikscoppelmans.nl.