5 december 2017

Energie steken in bewonersinformatie nul-op-de-meterwoning

Van een ‘gewone’ woning naar een nul-op-de-meterwoning is een flinke stap. Hoe zorgen we ervoor dat kopers en huurders hun nieuwe of gerenoveerde energiezuinige woning vanaf dag één goed gebruiken? Dat ze profiteren van optimaal comfort en straks ook echt die nul op de meter zien staan? Om energiebewust gedrag te stimuleren is goede informatie heel belangrijk. Van advies bij het eerste kopersgesprek tot en met de handleiding of instructievideo bij de oplevering.

Meedenken bij maken van keuzes

In nul-op-de-meterwoningen zitten installaties waarmee bewoners vaak nog niet bekend zijn, weet kopersbegeleider Ron Cornelissen uit ervaring. “En dat terwijl een goed gebruik ervan juist cruciaal is voor het wooncomfort en het beperken van de woonlasten. Dat geldt ook voor de keuzes die bewoners maken voordat de bouw van start gaat. Daarom wijzen we ze al in een vroeg stadium op praktische zaken om zo energiezuinig mogelijk te wonen.” Al in het eerste kopersgesprek neemt Ron Cornelissen alle belangrijke keuzes met ze door. “Neem alleen al de badkamer. Kies je voor een groot bad of een regendouche? Dat kan, maar het is niet gunstig voor het energiegebruik. Ook is het slim om energiezuinige apparaten aan te schaffen. Vanaf het begin denken we daar samen over na.”

Behapbare informatie in begrijpelijke taal

Om energiebewust gedrag te stimuleren, zetten we naast een persoonlijk gesprek ook andere middelen in, zoals brochures, informatieavonden, nieuwsbrieven en projectwebsites. Dit gebeurt stapsgewijs. “Zo houden we de informatie behapbaar en geven we bewoners handige tips en aandachtspunten”, legt  communicatiemedewerker Anke van Kempen uit. “En bij de oplevering ontvangen bewoners van ons een overzichtelijk naslagwerk over de technische installaties, in begrijpelijke taal. Inclusief uitleg over het gebruik en onderhoud ervan. Huurders van nieuwe nul-op-de-meterwoningen in Boekel ontvingen al zo’n handleiding van ons. Daarmee ontlasten we tegelijkertijd de woningcorporatie, omdat wij een deel van de adviesrol richting de huurders op ons nemen.”

Handige instructievideo’s

Leren van ervaringen is belangrijk. “Zo merkten we dat bewoners net na de oplevering graag de belangrijkste aandachtspunten op een rij hebben”, vertelt Anke van Kempen. “Daarom ontwikkelen we nu een quickstart. Een korte handleiding op papier én een digitale versie. Hoe stel ik de gewenste temperatuur in? Wat kan ik aflezen van het monitoringsysteem? Bewoners krijgen een helder antwoord op deze en andere vragen.” Voor de bewoners van zeventien nul-op-de-meter
koop- en huurwoningen van het project Wijngaert III in Haaren, hebben we bijvoorbeeld instructievideo’s gemaakt met stap voor stap alle handelingen in beeld. “Bewoners waarderen dit”, aldus Anke van Kempen. “Zo blijven we energie steken in het steeds beter informeren van bewoners.”